Hoger in Google komen • 10 SEO tips!

Hoger in Google komenHoger in google komen – 10 SEO tips

U maakt uw website niet voor niks. U wilt natuurlijk dat deze bezocht wordt! Zoekmachinemarketing of search engine optimalisation (SEO) is een belangrijk middel om uw website bezocht te krijgen. SEO is het vindbaar maken van uw website in zoekmachines. Het nut hiervan spreekt voor zich. In dit artikel leest u 10 tips over hoe u ervoor zorgt dat uw website hoger in Google zal komen!

Met deze 10 tips zal uw website hoger in Google komen:

  1. Google moet uw website kennen
  2. Zorg voor kwalitatief goede content
  3. Zet het onderwerp in de URL
  4. NIET ‘Keyword stuffen’
  5. Zorg voor een goede lengte van de tekst
  6. Creëer (organische) backlinks
  7. De interne link structuur
  8. Laat Google alleen de belangrijkste pagina’s indexeren
  9. Hoger in Google komen met plaatjes
  10. Overdrijf niet!

{adinserter Bol.com 10 tips hoger in Google}

1. Google moet uw website kennen

Maak kenbaar aan Google dat de website bestaat. U kunt dit op verschillende manieren doen. De belangrijkste manier is om uw website aan te melden bij de Google index. Een andere belangrijke manier om dit kenbaar te maken is om een xml-sitemap toe te voegen aan uw website-root (dus direct na ‘/’) en deze aan te melden bij de Google Webmasterhulpprogramma’s. Een html-sitemap is net zo belangrijk voor google als een xml-sitemap, maar is ook belangrijk voor gebruikers. Voeg beiden dus toe!

Lees alles over het aanmelden van uw website bij Google hier

2. Zorg voor kwalitatief goede content

De inhoud van uw webpagina bepaalt voor het grootste deel het succes van de pagina. Google wordt slimmer en slimmer. Google wil twee dingen laten tellen, namelijk inhoud en eerlijk verworven populariteit (dus verworven door inhoud). Daarom is goede content het begin van een hoge plaats in de Google zoekmachine.

Hoe maakt u deze goede content (voor gebruikers en Google)? Dit doet u in 13 stappen:

  1. Denk goed na
  2. Doe onderzoek
  3. Schrijf dingen op
  4. Gebruik sleutelwoorden (het onderwerp van het artikel waarop u gevonden wilt worden in Google, lees hier meer over goede keywords)
  5. Gebruik voorbeelden
  6. Gebruik lijstjes
  7. Gebruik kopjes (<h2> headers)
  8. Denk aan uw publiek
  9. Zet mensen aan tot handelen
  10. Minder is meer
  11. Herhaal uw punt
  12. Belangrijke dingen eerst
  13. Voeg links toe naar relevante websites

Lees meer hierover op het blog van Niek Vugteveen en op About.com

3. Zet het onderwerp in de URL

Het eerder bepaalde keyword in de URL zorgt ervoor dat Google nog beter weet waar het artikel over gaat. Als u pagina over ‘soorten dakkapellen’ gaat en u wilt ook op deze woorden gevonden worden, dan moeten deze niet alleen in uw content terugkomen, maar ook in de URL van uw website. Let wel op dat u geen ‘underscores’ gebruikt als scheidingsteken, deze worden door Google niet als scheidingsteken herkend.

4. NIET ‘Keyword stuffen’

Wat voorheen vaak gebeurde was het opvullen van de pagina met keywords. Dit zorgde voor hogere resultaten in Google. Tegenwoordig is dit niet meer het geval! Keyword stuffing wordt tegenwoordig door Google als spam gezien. Zorg ervoor dat uw keyword niet vaker dan 3 keer voorkomt in uw tekst.

5. Zorg voor een goede lengte van de tekst

Een te lange tekst leest vaak niet lekker en zorgt ervoor dat de keyword-dichtheid laag is. Een te korte tekst bevat vaak weinig inhoud. Daarom is het belangrijk dat u de juiste lengte van uw tekst bepaalt. Vaak ligt dit zo rond de 500 woorden, maar afhankelijk van het onderwerp kan dit langer of korter zijn.

6. Creëer (organische) backlinks

Dat andere websites naar uw website linken is voor Google een teken dat uw website populair is. Door dit samen te voegen met goede content heeft u de juiste ingrediënten voor SEO. Het vergaren van links heet ‘link building‘. De links moeten tegenwoordig echter wel aan een aantal eisen voldoen omdat er te vaak ‘link spam‘ was. Google update regelmatig haar algoritme om link spam en andere ‘black-hat SEO‘ methoden te filteren uit de resultaten, dus link spam die nu een goed resultaat geeft, kan uw website morgen op de laatste plaats zetten.

Organische backlinks zijn links die zijn verkregen op een eerlijke en natuurlijke manier (dus niet via tools hiervoor of andere onnatuurlijke wegen). Omdat mensen links naar websites met goede en relevante content plaatsen, heeft kwalitatief goede content (zoals in punt 2 besproken) een grote invloed op dit onderdeel. Wat ook kan helpen is om mensen uit te nodigen om links te plaatsen door hier knoppen voor op de website toe te voegen.

Er zijn twee soorten van links te herkennen op websites, namelijk: follow-links en nofollow-links. Of het follow- of nofollow-links zijn wordt bepaald door de webmaster van de pagina waarop de link staat. Er is veel discussie over hoe groot de invloed van beide soorten links is op de zoekmachine-index. Wat wel duidelijk is, is dat follow-links veel meer invloed hebben op de resultaten dan nofollow-links.

Ook sociale backlinks helpen bij het ‘linkbuilden’. Sociale links zijn te verkrijgen door mensen uw pagina te laten delen op Google+, Facebook, Twitter en andere social media. Verder kunt u sociale links genereren door mensen uw berichten te laten delen op social bookmarking websites.

Zie of en waar uw website backlinks heeft en of deze ‘follow’ of ‘nofollow’ zijn

7. De interne link structuur

De structuur van uw links is erg belangrijk. Door op elke pagina van uw website naar in ieder geval de homepage te linken, en tevens naar andere bovenliggende pagina’s, zorgt u ervoor dat Google de structuur van uw website begrijpt. Zoals in tip 1 genoemd, moet u een html-sitemap hebben. Het is belangrijk dat deze sitemap op uw homepage toe te voegen, omdat op elke pagina een link naar de homepage staat, zullen de links naar alle andere pagina’s dan al op de tweede laag te zien zijn.

Lees hier alles over een goede interne link structuur

8. Laat Google alleen uw belangrijke pagina’s indexeren

U kunt uw pagina’s en directories uitsluiten uit de Google resultaten door een robots.txt toe te voegen aan uw website. In de robots.txt staat waar de zoekmachine-robots wel mogen komen en waar zij niet mogen komen. U kunt deze testen op Google Webmasterhulpprogramma’s en u upload deze daarna naar de root van uw website. Voeg tevens uw sitemap toe aan het robots.txt bestand.

Maak hier uw robots.txt bestand

9. Hoger in Google komen met Plaatjes

Het internet wordt steeds sneller en het laden van plaatjes in Google-afbeeldingen daarmee ook. Mensen zoeken steeds vaker op afbeeldingen en ‘Image SEO’ wordt dus steeds belangrijker. Voeg uw keywords toe aan de volgende onderdelen:

  • Alt-attribuut
  • Bestandsnaam
  • Tekst om de afbeelding heen
  • Tags en labels

Lees meer over ‘Image SEO’

10. Overdrijf niet!

SEO is belangrijk om hoger in google te komen, maar dit is natuurlijk niet het meest belangrijke onderdeel van uw website. Zorg ervoor dat uw website leesbaar blijft voor mensen. Door uw tekst hardop te lezen weet u zeker of de content nog goed leesbaar is. Alleen op deze manier bouwt u populariteit op en zorgt u dus voor een goede positie in Google. Als u alleen voorgaande tips toepast, dan zal uw pagina hoogstwaarschijnlijk goed leesbaar blijven, maar lees hem altijd even na. (Al is het alleen maar om spelfouten – die Google en mensen zien – eruit te halen)

Area Stores Manager i.o. BAS Group (iCentre)
Ik ben na 6 jaar werkzaam geweest te zijn in Retail, ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Ik zou graag aan de slag gaan in het volgende: Reclame, Retail Management, Account Management, Sales Management, Project Management of Verkoop.
Share Button
Geplaatst in SEO