Een link taggen voor Analytics

Analytics voorbeeldIn één van mijn eerdere posts over het aanmelden bij Google diensten heeft u gelezen dat u zich bij Google Analytics aan kunt melden en een aantal redenen waarom u dit zou doen. U kunt er erg veel gegevens uithalen, maar het is wel belangrijk dat de goede gegevens aangeleverd worden. Als u wilt zien hoe mensen op uw website terechtkomen dan is dit in Analytics erg makkelijk gemaakt, voor veel grotere websites als Facebook, Twitter, Nujij.nl kunt u direct zien waar het verkeer vandaan komt. Maar als u gewoon een link toevoegt aan bijvoorbeeld een e-mail naar de url www.hugokooi.nl, dan wordt dit als direct verkeer gezien. Om ook bij deze links te zien waar zij vandaan komen kunt u de link taggen waarmee u kunt zien waar het verkeer vandaan komt. Maar welke tags zijn er en hoe voegt u deze toe?

De 3 belangrijkste tags

utm_source, utm_medium en utm_campaign zijn tags die aan te raden zijn om al uw links mee te ‘taggen’. Deze zullen eerst worden besproken. Na deze tags zullen twee andere tags besproken worden, welke in sommige situaties aan te raden zijn, maar in andere situaties niet bruikbaar zijn.

utm_source

De ‘utm_source’ tag geeft de bron – de website, publicatie, adverteerder enzovoort – aan van de link. U kunt achter deze tag een naam opgeven als ‘hugokooi’, ‘aannemersnederland’ of ‘google’. Deze tag zal voor verschillende links van dezelfde website altijd hetzelfde zijn, zodat u het overzicht heeft welke links van deze website komen.

utm_medium

Als u in Google Analytics wilt kunnen zien van welk medium u de meeste of hoogste kwaliteit bezoekers krijgt, dan moet u voor elk verschillend medium deze tag gebruiken. Een medium kan bijvoorbeeld een banner zijn, een affiliate of een e-mailnieuwsbrief, de tags voor deze media zouden respectievelijk zijn: ‘banner’, ‘affiliate’ en ‘emailnieuwsbrief’. U kunt hierna alles op deze media sorteren, waardoor u een overzicht kunt krijgen van bijvoorbeeld uw inkomsten uit affiliates. Deze tag kan voor verschillende bronnen hetzelfde zijn.

utm_campaign

De naam van de campagne wordt met deze tag toegevoegd, . Als u een marketingcampagne opzet, waarin u verschillende middelen gebruikt als e-mailnieuwsbrieven, affiliates en banners (al dan niet op uw eigen website), dan is het natuurlijk belangrijk dat u kunt zien of deze campagne oplevert wat u had verwacht. Ook is het belangrijk dat u achteraf uw campagne kunt Analyseren om deze een volgende keer nog beter te maken, daarvoor heeft u ook deze tag nodig. Omdat deze tag voor een campagne wordt gebruikt, die waarschijnlijk meerdere media en bronnen gebruikt, zal deze tag op verschillende websites hetzelfde zijn.

De optionele tags

De tags utm_term en utm_content zijn tags die niet in elke situatie gebruikt hoeven te worden. utm_term wordt bij betaalde zoekresultaten gebruikt, het is natuurlijk niet verplicht, maar wel ten zeerste aan te raden. utm_content wordt gebruikt als er meerdere zelfde links op één pagina staan van hetzelfde medium en uit dezelfde campagne. De content tag is er alleen om links die anders hetzelfde lijken te onderscheiden.

utm_term

utm_term is een tag waarmee u zoekwoorden bij kunt houden. Als u voor een betaald zoekwoord, in bijvoorbeeld Google AdWords, een campagne handmatig wilt coderen -wat handig kan zijn omdat u dan meer variabelen mee kunt geven dan Google zelf meegeeft – , dan kunt u door deze tag zien op welk zoekwoord de bezoeker heeft gezocht. Als u een advertentie inkoopt bij AdWords op ‘goedkoop adverteren’, dan geeeft u een utm_term met de waarde ‘goedkoop+adverteren’ mee.

utm_source

De source tag (utm_source) is een tag die u gebruikt om twee links, die aan de hand van de vorige variabelen en bijbehorende waarden niet te onderscheiden zijn, toch uit elkaar te kunnen houden. Bij bijvoorbeeld een e-mail met twee call-to-action buttons voor dezelfde campagne, gebruikt u twee waarden als ‘1’ en ‘2’ of ‘links’ en ‘rechts’ om de buttons te onderscheiden. Ook bij A/B tests wordt deze tag gebruikt. Deze tag hoeft u alleen te gebruiken als alle andere waarden bij de verschillende links exact hetzelfde zijn.

Hoe implementeer ik deze tags in mijn links?

Er zijn twee manieren om de tags te implementeren in uw links. U kunt ervoor kiezen om dit telkens handmatig te doen of om het geautomatiseerd te laten doen. De handmatige procedure leg ik hieronder uit, maar het is stukken makkelijker om de volgende link in uw favorieten te plaatsen: Google URL maker

Het handmatig toevoegen van tags

Zet de volgende onderdelen achter elkaar:

  1. Gebruik de link met een ‘?’ erachter
    Voor deze pagina is dat bijvoorbeeld: ‘http://hugokooi.nl/een-link-taggen-voor-analytics/?’
  2. Schrijf de variabelen met hun waarden op. Koppel de paren van variabelen en waarden door een ‘=’ en scheidt de paren door ‘&’
    Bijvoorbeeld ‘utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=analytics&utm_content=hagert’
    De bron is twitter, het medium is social (dat is twitter altijd), de campagne is analytics omdat de website via een artikel over analytics gepromoot wordt en de content tag heeft de waarde ‘hagert’ omdat het via het account @hagert gedeeld wordt.
  3. Voeg stap 1 en 2 samen door de tags uit stap 2 achter de link uit stap 1 te zetten.
    Dit wordt volgens het voorbeeld ‘http://hugokooi.nl/een-link-taggen-voor-analytics/?utm_source=twitter&utm_campaign=analytics&utm_content=hagert’

Als er op deze link geklikt wordt, dan kan ik in Google Analytics zien dat de bron van deze link twitter is, de campagne analytics en ik kan onderscheid maken als ik hem op een ander account deel of laat delen door de content tag (in dit geval wordt hij gedeeld door hagert).

Als u nog vragen heeft over het taggen en over het terugvinden van tags in Analytics, dan hoor ik deze graag van u in het reactieveld hieronder.

Laat in de reacties weten wat u terug wilt zien op www.hugokooi.nl! Wellicht ziet u hier snel een artikel over verschijnen.

Area Stores Manager i.o. BAS Group (iCentre)
Ik ben na 6 jaar werkzaam geweest te zijn in Retail, ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Ik zou graag aan de slag gaan in het volgende: Reclame, Retail Management, Account Management, Sales Management, Project Management of Verkoop.
Share Button
Geplaatst in Analytics Getagd met , , , , ,