Ik wil ook een website!

Iedereen kan toch een website maken?Useless website

Online marketing begint natuurlijk bij een website. Zonder website kun je veel online marketing uitvoeren, maar zul je er weinig resultaat van terugzien. Vandaar dat het eerste artikel op www.hugokooi.nl gaat over het goed opstarten van een website. Hoewel de internetpenetratie in Nederland zo’n twintig jaar geleden nog dicht bij de 0% lag en tien jaar geleden net boven de 50% uitsteeg, maakt tegenwoordig 94% van de huishoudens in Nederland gebruik internet. Dat zo veel mensen van internet gebruik maken zegt al genoeg over de kracht die een website kan hebben. Met de nadruk op KAN! Het www is namelijk lastiger dan de meeste mensen denken. Om er écht iets uit te halen en direct een goede start te maken (om later niet in de problemen te komen) heeft u kennis, en in sommige gevallen ook geld nodig. U vraagt zich af waarom? Tegenwoordig kan iedereen toch een website maken? Dit klopt, maar toch slaat u de spijker volledig mis als u van uw website niet meer dan een visitekaartje maakt. E-business is de toekomst. Bent u bereid om u hierop voor te bereiden?

Een strategie

Wat er nu (nog) veel gebeurt is dat websites worden opgezet zonder een plan, zonder een visie. Een website wordt gemaakt omdat het moet en er wordt nooit meer naar omgekeken. Bij de vraag of de website bijdraagt aan de bedrijfsresultaten voor een gemiddelde MKB’er, weet hij geen antwoord te geven. Hij kan hier niks aan doen, omdat hij niet weet hoe en wat. Dit is toch van groot belang, want een website dient net als alle andere aanschaffen en inspanningen een rendement op te leveren! Voordat u een website opzet moet u denken, heel veel denken en misschien zelfs heel veel op papier zetten. Het opzetten van een website kunt u vergelijken met het opzetten van een onderneming, een goede website vergt een goed plan! Wat wilt u met de website bereiken? Dat is de eerste vraag die u zich dient te stellen. Er zijn verschillende doelen waaraan gedacht kan worden, zoals bijvoorbeeld klanten werven voor uw bedrijf, het online verkopen van uw producten of het geven van support aan klanten. Vaak is het een mix van meerdere doelen, maar u zult één hoofddoel moeten destilleren. Op deze manier zal uw website een visie krijgen en niet ten onder gaan aan de grote concurrentie die er op dit moment heerst. Vat uw key selling point eerst samen in een zin en dan in twee of drie kernwoorden. Dit is het begin van de strategie, en uiteindelijk de website, die hieruit volgt.

Strategie

Na het denken en tijdens het denken zet u een strategie op papier. Door de strategie die u op papier zet, welke uit uw visie volgt – ontwikkel hiervoor de kennis op www.hugokooi.nl of roep de hulp in van een online marketingbureau – zal uw website vorm krijgen, bezoekers trekken en converteren (zorgen dat het beoogde doel wordt behaald). Zeker nu de online markt groeit is dit van belang. Nu meer en meer consumenten zich online begeven is het van belang een goede stap naar het ‘www’ te maken. Er is een grote kans dat over een paar jaar alle bedrijven zonder GOEDE website zijn verdwenen, in (nagenoeg) alle branches zal de consument namelijk verwachten dat het niet uitmaakt waar zij willen consumeren. Jongeren leven al in deze nieuwe wereld: online en offline is één geheel! Het maken van een goede strategie is het begin van een goed online zakenleven.

Waarom is dat denken nu echt belangrijk?

Wat is de eerste plek waar u op het internet zoekt? Juist, Google! Dat is voor iedereen duidelijk. Juist omdat iedereen dit weet is het zo moeilijk om een eerste plaats te veroveren in Google. De eerste plaats in Google is wel zeer belangrijk, het is namelijk zo dat er uit onderzoeken is gebleken dat het verval in het aantal ‘clicks’ van plaats één naar plaats twee in Google al tussen de 50% en 70% ligt. Omdat de concurrentie hier moordend kan zijn of omdat er op andere plaatsen beter op een doelgroep gericht kan worden, worden er natuurlijk ook heel veel andere methoden gebruikt om bij het publiek onder de aandacht te komen. Voor zowel de zoekmachinemarketing als de overige online marketing is het belangrijk om de eerder bepaalde strategie te blijven controleren en aan te passen waar nodig. Hoe en waarom? hierover zul je later nog veel lezen op www.hugokooi.nl. Wat het meest belangrijk is, is dat u goed nadenkt al ver voor u online gaat en dat u de offline bedrijfsvoering doortrekt in de online bedrijfsvoering, want alleen op deze manier kunt u de goede start die echt nodig realiseren!

Hugokooi.nl

Nu u het eerste inhoudelijke artikel op www.hugokooi.nl al bijna helemaal gelezen heeft, wil ik nog even een moment nemen om u welkom te heten op deze website. Ik ben erg blij dat u een bezoeker van het eerste uur bent en ik hoop dat u op deze website nog veel leesplezier gaat krijgen. Om erachter te komen wie ik precies ben en wat ik doe, kunt u kijken onder het kopje ‘Hugo’ bovenaan deze pagina. Ik schrijf deze website omdat online marketing en consumentengedrag mij interesseren en omdat ik denk dat elke ondernemer de kracht van internet op zijn manier moet interpreteren en in zijn bedrijfsvoering moet implementeren. Omdat ik zeker weet dat er voor mij nog veel te leren valt in het schrijven van artikelen ontvang ik graag feedback over mijn artikelen, daarom is hieronder een Facebook commentaarvakje beschikbaar. Schroom dus niet om hieronder een respons achter te laten, deel met de knoppen links of hieronder elk artikel en klik op de like knopjes rechtsbovenin om, via Facebook, op de hoogte gehouden te worden van alle artikelen die hier zullen verschijnen.

Area Stores Manager i.o. BAS Group (iCentre)
Ik ben na 6 jaar werkzaam geweest te zijn in Retail, ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Ik zou graag aan de slag gaan in het volgende: Reclame, Retail Management, Account Management, Sales Management, Project Management of Verkoop.
Share Button
Geplaatst in E-business Getagd met , , ,