Remarketing campagne beginnen

RemarketingNatuurlijk begint u eerst met het bedenken van een strategie, waarbij rekening wordt gehouden met alle mogelijkheden en gevaren van Google Remarketing (informatie uit Google Analytics kan hierbij erg nuttig zijn). Als u de strategie bepaald heeft en dus weet wie u gaat targeten met uw campagne, dan kunt u lijstjes opstellen. Er zijn twee vormen van lijstjes te onderscheiden. Één lijstje is een lijstje die bij een specifieke bestaande AdWords-campagne hoort, de andere is een algemene lijst die op alle campagnes kan worden toegepast. Wij bespreken hier de tweede vorm, gedeelde lijstjes. Veel plezier bij het opzetten van de campagne! Stel eventuele vragen of plaats opmerkingen onderaan deze pagina!

{adinserter Bol.com HOM}

Een Remarketing campagne starten

Volg de volgende stappen om de campagne te starten:

  1. Ga naar de AdWords website en log in met uw gegevens
  2. Klik bovenin op ‘Campagnes’
  3. Klik links op ‘Gedeelde bibliotheek’
  4. Klik op ‘Doelgroepen’
  5. Klik op ‘Remarketing instellen’
  6. Kopieer de code die u ziet en plak deze onderaan de body van elke pagina van uw website
  7. Klik in het venster van uw account op ‘Dit later doen’Uw account is geactiveerd voor Remarketing, we kunnen nu lijstjes aanmaken:
  8. Maak een nieuwe doelgroep door te klikken op ‘+ Nieuwe doelgroep’
  9. Klik op lijst voor remarketing

In deze pagina kunt u uw Remarketinglijst zelf inrichten op basis van de url’s van de pagina. Let op dat als u voor ‘is gelijk aan’ of ‘is niet gelijk aan’ kiest, dat de volledige URL ingevoerd moet worden. Dit is de URL inclusief ‘http://’.

Een voorbeeld van een Remarketing lijst

Als voorbeeld voor een Remarketing lijstje gebruik ik mijn boekenwinkel die u hier vindt. Ik wil mensen die op het punt hebben gestaan af te rekenen, maar dit nog niet hebben gedaan bereiken met mijn campagne, zodat zij terugkeren om alsnog hun aankoop af te ronden. Dit lijstje is fictief, omdat de  na het plaatsen van een bestelling niet meer op www.hugokooi.nl terecht komt. Het is voor een goed functionerend lijstje dus wel belangrijk dat beide pagina’s op uw eigen website te vinden zijn.

De bezoekers die ik wil bereiken voldoen dus aan het volgende:

  • De bezoeker is in zijn winkelwagentje geweest
  • De bezoeker heeft niet afgerekend

Ik zal hiervoor twee lijstjes moeten maken en deze moeten combineren. Dit is omdat het hierbij bezoekers betreft die wel op ‘pagina x’ zijn geweest, maar niet op ‘pagina y’. Voor de bezoekers die op ‘pagina x’ zijn geweest zal ik een lijstje aanmaken en daarnaast een lijstje voor de bezoekers die niet op ‘pagina y’ zijn geweest.

Lijstje één heeft de volgende variabele (noem deze lijst bijvoorbeeld ‘In winkelwagentje gekeken’):

  • Afrekenen hugokooi.nl RemarketingURL bevat: afrekenen (deze tekst staat altijd en alleen in de url als iemand in zijn/haar winkelmandje kijkt)

Lijstje twee heeft de volgende variabele (noem deze lijst bijvoorbeeld ‘Niet besteld’):

  • URL bevat niet: bedankt (deze tekst staat altijd en alleen in de url als iemand een product besteld heeft) (in dit geval fictief)

Lijstje drie voegt de twee samen in één combinatielijst (noem deze bijvoorbeeld ‘In winkelwagentje gekeken en niet besteld’):

  • Kies voor ‘Elk van deze doelgroepen (AND)’
  • Klik op ‘Doelgroepen selecteren’
  • Kies uit het dropdown-menu voor ‘Lijsten voor remarketing’
  • Selecteer de lijst ‘In winkelwagentje gekeken’ en de lijst ‘Niet besteld’ en druk op OK
  • Druk hierna op ‘Opslaan’

Het lijstje zal zich nu vanzelf vullen. Om vervolgens met dit lijstje de bezoekers te targeten moeten we een advertentie in het Google Display network opzetten. Dit werkt net als elke andere AdWords-advertentie die u opzet, echter kiest u bij het maken van de campagne in het eerste scherm voor ‘Remarketing’.

Als u in het eerste scherm voor Remarketing heeft gekozen, dan kunt u in het volgende scherm aangeven welke Remarketinglijst hiervoor gebruikt dient te worden. Daar geeft u natuurlijk aan dat u de lijst ‘In winkelwagentje gekeken en niet besteld’ wilt gebruiken voor de campagne. U maakt hierna advertenties aan in deze campagne voor het display-netwerk en uw campagne is van start.

Pas op met Remarketing!

Remarketing is erg krachtig en zal een erg positieve invloed op uw resultaten hebben als u de campagne goed doordenkt! Maar als u de campagne niet goed doordenkt, dan is er een kans dat uw resultaten gaan lijden onder deze campagne. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voordat u een Remarketing campagne start, raadt ik u daarom aan om het volgende artikel met bijbehorend essay te lezen: Remarketing – De kracht van herhaling!

Area Stores Manager i.o. BAS Group (iCentre)
Ik ben na 6 jaar werkzaam geweest te zijn in Retail, ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Ik zou graag aan de slag gaan in het volgende: Reclame, Retail Management, Account Management, Sales Management, Project Management of Verkoop.
Share Button
Geplaatst in E-commerce, Online Advertising Getagd met , , , , ,